Tre gode mindfulness-øvelser

Å praktisere minfulness trenger ikke være vanskelig. Her er tre gode mindfulness-øvelser som kan skape positive endringer i hverdagen.

Av: Gillian Godtfredsen, Melinda Merunada og Elisabeth Tanum. The Paradigm Academy.

– Vår visjon er at mindfulness er tilgjengelig for alle og praktiseres helt fra barnehagestadiet. Vi ønsker mindfulness som obli-gatorisk pensum i skolen. Om dette skjer, kan barn allerede fra tidlig alder få en forståelse for hvordan tanker, følelser og atferd skapes. Vi ønsker at barn og voksne i større grad blir bevisst sine verdier og har tilgjengelig effektive mestringsverktøy for livets reise, sier forfatterne av boken Mindfulness for alle; Gillian Godtfredsen, Melinda Merunada og Elisabeth Tanum har samlet mer enn hundre enkle øvelser som passer alle som ønsker å komme igang daglig mindfulnesspraksis. Her er tre øvelser.

Observere dine tanker

Du kan være oppmerksom på dine tanker. Observer tankene som kommer og går. Bare vær bevisst at tanken er der. Det kan være fint å se deg selv som himmelen og tankene som skyer som svever forbi. Når det kommer en tanke (svevende som en sky), skal du bare legge merke til den og si til deg selv «det er en tanke».

Du trenger ikke forfølge tanken. Bare la den passere. Og slipp den ved å la skyen løse seg opp eller forsvinne i det fjerne. Fortsett så lenge du ønsker.

 

Tegning og maling

Tegning, maling, fargelegging og andre rolige sysler – hekling, strikking og annet håndarbeid – er en effektiv måte å forankre sinnet i det som skjer akkurat nå. Det er en god måte å hjelpe sinnet ditt til å roe ned, og til å være tilstede i det du gjør uten å fylle sinnet med masse mental dialog.

Ta deg god tid og nyt det du holder på med. La fargene fylle papiret og se på det du skaper.

La hele din oppmerksomhet fylles av fargeleggingen – og ingenting annet.

Beskyttelse

Her er en enkel øvelse for beskyttelse Du kan gjøre denne øvelsen når du er rundt mennesker, dyr, hus, biler, fly; når og hvor som helst når du ønsker beskyttelse.

Finn en behagelig stilling. Pust dypt og rolig og slapp av. La alle spenninger strømme ned i jorden. Føl deg rolig og fredelig. Visualisere et vakkert hvitt lys rundt deg, som en boble. Lyset glitrer og skinner. Juster lyset med dine tanker slik at det er enda sterkere og lysere.

La lyset vokse til det fyller hele rommet du er i. Fyll lysboblen med kjærlighet. Vit at lyset vil beskytte deg hvor enn du går. Lyset skinner med trygghet og beskyttelse. La det skinne sterkere, større, lysere. Visualiser dette så lenge du vil.

Føl at sirkelen av lys bringer deg tilbake til øyeblikket og rommet du er i. Ta et dypt pust og strekk på armer og bein et øyeblikk – før du vender tilbake til våken tilstand.

«Ikke tro blindt på alt du tenker. Tanker er bare dét – tanker.» – Allan Lokos

Artikkelen er hentet fra Visjon nummer 2 2018.
Boken finner du på www.nocna.no eller bestilles i bokhandelen.

Kommentarer

commentarer

Comments are closed.