Ingvild Flesland: Grønt liv med stil og mening

Å skape helhetlige, vakre og inspirerende omgivelser – i hagen, på balkongen eller i kjøkkenkarmen – noe av det viktigste i Ingvild Fleslands interiør- og hage-filosofi. Her er det gjenbruk, estetikk og økologi som gjelder. Vi besøkte henne i Heggedal.

Av Eirik Solum, foto: Studio Dreyer Hensley.

(Reportasjen er fra magasinet Visjon 4-2012)

I Heggedal, en halvtimes kjøring utenfor Oslo, står et ganske spesielt 250 år gammelt laftet hus omgitt av en like spesiell hage. Huset har tidligere vært en gammel landhandel, det har vært tørkeri for lin, prestegård og kunstnerhjem. Huset er fra Sør-Odal, men da interiørdesigner Ingvild Flesland og samboeren Olaf Rademacher så huset avertert til salgs, skjønte de at dette var deres kommende hjem. De flyttet hele huset til der det nå står, i naturskjønne omgivelser i Røyken kommune. Her har de nå bodd i 13 år, og sammen har de barna Daniel, Lasse, Johanna og Sunniva.

Stedet er også utgangspunkt for Ingvild og Olafs nye bok Norwegian Woods – grønt liv med stil. Her handler det om hage, filosofi, ”slow living”, økologi og det å ta vare på livet med bevissthet og inspirasjon. Og, ikke minst, det meningsfulle i det vakre.

Ingvild plukker oss opp på Heggedal stasjon før hun tar oss med på den fem minutter lange kjøreturen som bringer oss innover i naturen og inn porten der de bor.

1471593347751Trær, himmel og vann

– Velkommen til oss! sier Ingvild da vi går bortover natursteinene som danner gangstien mot huset og rundt i hagen.

Hun viser oss omkring blant urteplanter, salater, matvekster og blomster. Midt i den delen av hagen som rommer de spiselige vekstene, står også en vakker, gammel fontene Ingvild har hentet hjem fra et fransk bruktmarked. Her er så godt som alt gjenbruk.

– Flisene i bunnen av fontenen har vi gravd opp fra sjøen. Det er så fint med lyden av sildrende, rennende vann. Det er mye trær rundt her og jeg trenger vannelementer. Noe som reflekterer himmel og vann, sier Ingvild.

Flere ganger i året reiser hun med hele familien sørover i Europa og til Frankrike for å tråle bruktmarkeder og loppemarkeder i noen uker. De samler møbler og andre saker og ting som kan inngå i et estetisk hele. Reisene finansieres ved at gjenstandene de finner blir del av Ingvilds interiørdesign-oppdrag her hjemme. Hvis det ikke erstatter noe de allerede har hos seg selv, som sendes videre i kretsløpet.

Når vi ser oss omkring, blir det raskt klart at det må ha krevet mye tid og jobb å opparbeide dette stedet til slik det er nå. Det hele begynte egentlig den gang Ingvild og Olaf traff hverandre for første gang, mens begge bodde i San Francisco. I en helsekostbutikk med det passende navnet ”Real Foods”.

– I bakhagen til det første huset vi kjøpte sammen, i Castro-området, anla vi vår første hage. Våre to eldste døtre ble født i det huset, forteller Ingvild. I hagen flagret kolibri-fugler med raske vinger ved blomstene på banantrærne deres. Her i Heggedal er floraen en ganske annen, men noe av stemningen har de hentet med seg. Blant annet det selvfølgelige i å plassere buddha- og gudinnestatuer i hagen, slik enhver hage med selvrespekt har i San Francisco.

– Statuene skal først og fremst bidra til å skape gode energier. Dessuten markerer de himmelretningene og årstidene.

I forskjellige områder av tomten står også stenger med flagg i forskjellige farger, som svaier fint i vinden.

– Det er energiflagg! Jeg har forsøkt å lage feng shui av astrologi og horoskopet, forklarer Ingvild og peker mot to av flaggene. De representerer deler av samboeren Olafs horoskop.

– Det er Olafs oppstigende måneknute! Min egen står her nede, og solen min på den andre siden. Egentlig må vi få opp mange flere, slik at vi har alle planetene.

Ved siden av huset står låven som rommer møblene, gjenstandene og småprosjektene som ikke har fått innpass i selve huset. Det er gamle stoler, bord, lamper og ting som tidligere eiere ikke lenger ser monn i, men som Ingvild skaper vakre interiører av. I låven er det også kontor og hemser barna elsker å overnatte i om sommeren.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

 

ingvildhusHåndverk

– Hvordan har det vært å få huset satt opp og beboelig?

– Det var ikke lett! sier Ingvild og ler. – Det var en mer omfattende prosess enn vi klarte å se for oss da vi gikk i gang med det. Og en prosess som aldri egentlig tar slutt. Men vi hadde en norsk byggmester og et polsk arbeidslag, som alle var fantastiske håndverkere.

Ingvild forklarer at det at huset er så gammelt, har sine utfordrende sider.

– Det ble ganske kaldt her om vinteren, så vi forsøkte å etterisolere huset med ull i bjelkelagene. Det var en fin og økologisk løsning i teorien, men det viste seg å bli en oase for fugler som trengte materialer til redene sine. Så i trærne omring huset er det fullt av reder bygd med ull fra isolasjonen! Mens huset blir mer og mer trekkfullt igjen.

Etter en runde i hagen ber Ingvild oss inn på kjøkkenet, hvor det er fyr på ovnen og katten hviler på en skinnfell i en gammel lenestol. Den store kjøkkenbenken midt på gulvet er hentet fra en landhandel et sted nedover i Europa. I et hjørne står en smijernsseng, som nå fungerer som en enkel sofa. Vi setter oss til ved det robuste bordet og blir servert te, kaffe, mandler, mørk sjokolade og dadler. I vinduet ved siden av bugner enda flere urte- og grønnsaksplanter.

– Da vi flyttet til Norge hadde vi to barn, og vi var nok veldig romantiske. Vi kom over en bok av fotografen Sølvi dos Santos, om norske hus og hjem. Så fant vi denne tomten, som er åtte-ni mål. Deretter så vi annonsen i Aftenposten om dette gamle tømmerhuset.

Jeg var ferdigutdannet akupunktør, og vi hadde en drøm om å bygge eller finne en samling av hus som kunne utgjøre en type senter, foreller Ingvild.

Selv om prosjektet ikke ble akkurat slik hun først tenkte, har huset og stedet trukket mange mennesker. En rekke fotografer bruker omgivelsene i sine prosjekter, enten det gjelder mote, artister eller i bøker – som den Ingvild og Olaf selv er aktuelle med. Den er laget i samarbeid med fotografene Nina Dreyer Hensley og Jim Hensley.

– Det er nok ikke så mange andre steder som har denne kombinasjonen av lyset og spennende sammensetning av materialer og gjenstander. Og det har blitt mange gode bilder!

Foran oss på bordet ligger tilfeldigvis et blad med artisten Bertine Zetliz på omslaget.

– Det er fotografert her nylig, forteller Ingvild. – Ble det ikke vakkert?

anne_helene_gjelstad_www-annehelenegjelstad-com_fotograf_baerum_07Horoskop

– Hele huset er gjenbruk gjennomført i full praksis?

– Ja, og det er både fordi det er meningsfullt for oss å gjøre det slik, men også siden vi ikke hadde så god råd. Huset er stort og vi liker ikke standardløsninger.

Med utgangspunkt i prosjektet med huset og hagen har Ingvilds jobbhverdag utviklet seg. Og det er helt naturlig, mener hun, horoskopet tatt i betraktning.

– Bare det å være her hjemme og jobbe gir meg mye energi. At det er vakkert, er utrolig viktig. Astrologisk har jeg ascendant i Vekten, så dét aspektet betyr mye for meg. Selv mente jeg jo at jeg skulle jobbe med alternativbehandling og helse. Det var min visjon for livet mitt. Men slik har det ikke blitt. Alle disse Vekten-tingene, med interiørdesign, det estetiske og hele dette huset har kommet helt av seg selv. Jeg har aldri søkt det.

Astrologisk så står dessuten alle planetene mine i Tyren. Slik sett gir det mening for meg å skape, lage det vakkert rundt meg og det kreative. Det har jeg mye av!

Mening i en vakker hage

Selv om arbeidet med interiør og det estetiske har tatt mye tid for Ingvild, har hagen utviklet seg til å bli det viktigste prosjektet.

– Jeg har ingen utdanning innen hage eller botanikk, så det blir mye prøving og feiling. Men det gir meg en utrolig glede. Det å gå ut i hagen og høste og lage mat av det, er fantastisk. Og å servere det til barna og gjester. Det er så vitalt og inspirerende!

I begynnelsen tenkte jeg at hele hagen bare skulle være viltvoksende. Naturen gjør det jo finest uansett. Så begynte jeg å bli litt rastløs siden det ble litt kjedelig med bare gran, furu og lyng. Litt mer liv og variasjon ville være fint! Dermed begynte jeg å jobbe ute.

Arbeidet med hagen drives av den samme intensjonen som med huset; at det skal inspirere, gi glede og bli noe vakkert. Det var først senere vi begynte med potetene, grønnsakene og urtene. Og ungene elsket å spise og hente opp poteter! Slik har det utviklet seg til å bli mer og mer meningsfylt.

Ingvild opplever at noe av det som gjør det så meningsfullt å jobbe med hage, planter og vekster, er å ta del i naturens syklus.

– Hele prosessen med å anlegge en hage, det å skape liv, er jo basert på sykluser. En reise fra frø til fullvoksen plante, som bærer frukter. Det innebærer en del arbeid. Men for meg er det definitivt verd det, fordi man etter hvert høster det man har sådd. En magisk og svært inspirerende prosess å være med på – både i menneske- og planteriket.

Men selv om det inspirerende, vakre og estetiske er viktig, så må det også ha en større mening. Jeg ønsker å påvirke i en retning som bidrar til å skape balanse i et større perspektiv. Jeg ønsker at hagen er i balanse med det større systemet den inngår i. Det å skape et samspill med naturen som omgir oss er viktig for meg.

– Ja, alt virker estetisk veldig helhetlig, naturnært og økologisk her?

– Ja, selv om vi ikke lever gjennomført økologisk eller lever bare av egen hage. Men vi har bygget så økologisk vi kunne, med jordvarme i gulvene og naturlige materialer. Og vi kjøper bare økologisk mat. I tillegg til at svært lite av det vi har er kjøpt nytt i butikken. Så intensjonen i det vi gjør er hele veien å finne de beste løsningene med et størst mulig perspektiv.

Samtidig er for eksempel det at vi fyrer med ved og må kjøre bil for å komme hit, ikke optimalt økologisk sett. Men så er det også andre hensyn å ta; jeg tror ikke jeg kunne bodd i en by hele livet mitt.

– Hvorfor ikke?

– Jeg trenger ro rundt meg. Det gir meg så mye å gå ut, se og kjenne trærne. Disse omgivelsene gir meg også mye av min kreative energi. Jeg tror ikke jeg kunne vært like kreativ i byen.

For meg er det lettere å forbinde meg med en større sammenheng ved å bo her enn i en by. Men hadde jeg bodd i by, ville jeg nok startet en ’community garden’, en type tilbud jeg ikke synes det er nok av her hjemme. Et sted man kan være del av et fellesskap og dyrke jorda i fellesskap med andre mennesker. Slike felleshager har de i London, Paris og New York.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ingvild Flesland: Grønt liv med stil og mening


Å gi noe ekstra

– Hva er din tilnærming når du jobber med interiørdesign?

– Jeg må gjøre det jeg selv har en følelse for, som gir noe ekstra til et sted. Det å handle fra butikker er ikke jeg så flink til. Selv om Ikea har mange utrolig flinke designere, så finner man deres ting over alt. Og da mister jeg mye av interessen. Jeg må finne på noe annet, som inspirerer meg.

– Noen beskylder alternativ-miljøene for å være veldig fokusert på egen selvrealisering og at man distanserer seg fra samfunnet og den verden vi lever i. Er livsstilen deres et utslag at dette?

– For meg er det ikke slik. Selv om min inspirasjon må komme innenfra, samtidig som impulser må komme utenfra for at det skal skje noe. Men det har aldri vært en inspirasjon i seg selv å skulle være annerledes. Men å gjøre noe annerledes, er en inspirasjon. Dessuten handler det ikke om å distansere seg, men tvert om å komme nærmere naturen og omgivelsene.

Boka Ingvild og Olaf har utgitt er inndelt etter årstidene. Med inspirasjon til å være i kontakt med naturens skiftninger, til å bruke hagens og naturens vekster gjennom året.

– Jeg gleder meg veldig over de forskjellige årstidene. Da vi bodde i San Francisco, ble jeg etter hvert litt lei av at det bare var to årstider. Vinteren var bare regn, og ellers var det en lang sommer. Jeg elsker å kunne nyte hver årstid, har jeg funnet ut etter at jeg kom hjem. Men det har selvfølgelig også å gjøre med at vi bor såpass nært naturen, sier Ingvild Flesland. Før tiden er kommet til skysse oss tilbake til stasjonen. Derfra bringer lokaltoget oss raskt tilbake til det langt mer hektiske og langt mindre økologiske hjertet av Oslo.

*

’Norwegian Woods’ er utgitt på Versal forlag.
Se Ingvild Fleslands hageblogg:
http://vildhage.blogspot.com/

Kommentarer

commentarer

Comments are closed.