Refleksharmonisering

Å styrke energiflyt og trene refleksene i kroppen kan gi økt livskraft, mener Hans Johan Finne. Han har utviklet bevegelsesformen spiraling. Her er en enkel øvelse for refleksbalansering.

hansfinne3Denne øvelsen en del av treningsformen spiraling. Refleksharmoniseringen er siste del av systemets tre-deling.
Trinn 1 er og lære selve spiraling-formen. Trinn 2 handler om bindevevstrekk, siden bindevevet menes å ha en sentral rolle for et godt liv. Trinn 3 er refleksharmoniseringen, som vi skal se på i denne spalten.

– Etter å ha trent et helt voksenliv i de asiatiske treningsformene karate, tai chi og qigong har jeg brukt de siste årene til og utvikle et enkelt konsept, som alle kan lære, uten å bruke hele livet, sier Hans Johan Finne.

– I det siste har jeg jobbet direkte med akupunkturmeridianene. Vi kjenner jo teorien om at du ved å bruke nåler på spesielle akupunkturpunkter, kan ha en legende virkning på et spesifikt problem, eller på sykdom i kroppen. I samarbeid med en kanadisk kineser, som er tai chi-lærer og kiropraktor, har jeg som første europeer fått tillatelse til å bruke hans engelske oversettelse av gamle mystiske kinesiske tekster. Dette er en helt annen måte og bruke akupunktur på. Ved å aktivere spesielle akupunkturpunkter, som manifesterer seg i bevegelse.

De fleste har vel sett filmer der en eldre, kinesiske kung fu-mestre bekjemper flere motstandere. Noe er bare filmunderholdning, men noe av det disse mestrene gjør er likevel veldig imponerende. Spørsmålet er derfor hva de faktisk gjør. En 70 år gammel kineser er i utgangspunktet ikke raskere enn en 70 år gammel europeer, fastslår Hans.

– Noe av svaret er selvsagt treningsmengde. Dette er imidlertid ikke hele svaret. Jeg har funnet at bruk av kroppens reflekser er et av svarene. Refleksene kan være gode hele livet. Kung fu-utøvere bruker i stor grad nerver og reflekser i stedet for muskelkraft.

Som mye annet i livet er refleksene våre et system som er utviklet for å unngå farer og skade, og i siste instans verne selve livet. De fleste kjenner refleksene i kneet, men få vet at vi har reflekser knyttet til alle musklene knyttet til skjelettet. Dette systemet er viljestyrt og alle refleksene kan utløses og trenes. Vi har også et refleksystem som ikke er viljestyrte og knyttet til det autonome nervesystemet. Dette systemet sender impulser til hjerte, blodårer og forskjellige kjertler i kroppen. Dette er delt inn i det parasympatiske system som er aktivt når du hviler, og det sympatiske system, som er aktivert under stress og aksjon.

Som meditasjon

– Refleksharmoniseringen, som er en type lett meditasjon. Dette virker inn på det parasympatiske systemet og påvirker dermed kjertler og blodårer, som blir avslappet. Det som skjer med hjernen når vi mediterer, eller harmoniserer, er at hjernebølgene endres og blir roligere. Samtidig skjer en annen prosess; ved å stå i denne posisjonen vil aktiveringen av de viljestyrte refleksene gå raskere. Dette kan tolkes som om kroppen er nærmere ved og utvikle en refleks, enn når du er i andre posisjoner.

Etter fem minutter med denne reflekshrmoniseringen forteller mange av elevene at de føler seg mer energirike og opplagte. Systemet hviler, samtidig som kroppen, blodet og andre kroppsvæsker flyter lett. Mange av de meditasjonsformer og teknikker som vi lærer i Vesten legger stor vekt på pust eller ord (mantra) og mindre på posisjon eller kroppsholdning.

Hans forteller at to av de beste meditasjonlærerne han har hatt er en tibetansk munk, og en indonesisk kampekspert.

– Begge la stor vekt på posisjon, og jeg har funnet dette som svært viktig for og ta i bruk hele mennesket.

I refleksharmonisering slapper du av, men ikke på den måten vi ofte tenker på avslapping. Her står du i en nøyaktig posisjon, og får således gitte rammer, for hvordan du kan slappe av. Det motsatte er kollaps, hvor du bare slapper av, fks i en sofa. Dette kan også være nødvendig, men ikke i en meditativ eller harmoniserende kontekst. Grunnene at det er en lovmessighet for hvordan energien best flyter i kroppen, slik at den kan fordele seg ut i organene våre. De stoffene som blir fordelt fra kjertlene våre skal være i god balanse, fordi det er snakk om mikroverdier. Jeg vil advare mot å meditere på det tredje øyet eller andre kjertler i hodet, da dette kan skape mental ubalanse. I dette systemet aktiverer vi alltid kontakten med føtter og jord først.

**

Refleksharmonisering sett fra siden. Merk at bøy i kne og albue er svakt. Du skal finne det punket i leddet hvor det er minst motstand

Refleksharmonisering sett fra siden. Merk at bøy i kne og albue er svakt. Du skal finne det punket i leddet hvor det er minst motstand

spiraling1Posisjonen


– Harmoniseringen foregår ved at du står oppreist med parallelle føtter (viktig). For å komme i posisjonen balanserer du hvert leddpar hver for seg, til du føler minst mulig motstand i alle retninger. Du kan kalle det en nullstilling.

Start med anklene, deretter knærne, hoftene, skuldrene, albuene, og håndleddene. Du balanserer også nakken.

De største utfordringene er ofte knærne. Du må passe på å ikke gå i en ytterstilling (bøye for mye). Dette føles trygt, men er i denne situasjonen feil. Det samme gjelder hofteleddet. Finn balansen uten og sitte eller og stå med rett vinkel. Til og begynne med må du bruke all tiden på å korrigere posisjonen.

Når du er en god posisjon starter du og slappe av nedover, først anklene, knærne, hoftene, skuldrene og nakken.

Om sommeren kan du kjenne jorden under føttene og sanse at du føler litt nedover. Ved å kjenne varme og kulde fra litt avstand vet du at nervene føler utenfor kroppen. Den samme følelsen kan du ha nedover. Denne prosessen kalles jording eller grounding. Noen kjenner dette dypt og andre bare et par centimeter. Det har ikke noe å si.

Her er det din egen prosess som teller.

Når det gjelder pusten tar den godt vare på seg selv, og i den grad du er innom pusten er det kun for og slappe av ytterligere.

Etter hvert kan du slappe av i nullstilling eller balanse.

5-10 minutter er nok trening per gang.

Lykke til!

Se også:
www.spiraling.no

Kommentarer

commentarer

Comments are closed.