Store sjeler i små kropper – et møte med barneyogaens mamma

– Barn har en helt naturlig spirituell bevissthet når de kommer inn i vår verden. Yoga hjelper dem til å bevare denne og til å utfolde sitt unike potensiale som mennesker, mener den amerikanske barneyoga-pioneren og montessori-læreren Shakta Khalsa (63).

Av Torunn Liven Foto: J. Carson/ T. Liven.

Stadig flere yogaskoler og barnehager tilbyr yoga for barn også i Norge, og mange er i ferd med å oppdage fordelene ved yoga for de minste i en travel tidsalder. Ifølge kvinnen som regnes som barneyogaens mamma, er det ikke snakk om en forenklet versjon av yoga for voksne, men en helt egen praksis. Gjennom førti år har Shakta Khalsa utviklet det hun kaller «Radiant Child Yoga» basert på kundalini-yoga slik hun lærte det av Yogi Bhajan da han kom til USA fra India i 1968.

Store sjeler i små kropper – et møte med barneyogaens mamma

– Barn er store sjeler i små kropper. Hver gang jeg forholder meg til dem med den innsikten, reflekterer de den samme bevisstheten tilbake til meg. De er nærmere livets opprinnelse og har ennå ikke glemt sin naturlige forbindelse til kilden. Gjennom yoga styrkes deres eget sentrum og kontakten med en sjelelig bevissthet uavhengig av hva de presterer, føler eller tenker. Slik kan vi hjelpe dem til å fortsette å være de glade og magiske skapningene de ble født som, sier Shakta.

 

Flowerpower

Selv er hun barn av den amerikanske flowerpower-generasjonen, og hun begynte å undervise barn i yoga sammen med ektemannen, Kartar Singh Khalsa, da de levde i et kundalini-fellesskap i Baltimore på 1970-tallet. Med sitt unike nærvær overfor barn var de to fosterforeldre for flere små som trengte ekstra støtte.  Siden ble Shakta montessori-lærer og drev sin egen skole, og hennes bok «Fly Like a Butterfly» (1999) er blitt en klassiker for alle som er interessert i barneyoga. I dag reiser hun verden rundt for å dele sin store pasjon, og vi treffer den strålende barneyoga-guruen i Budapest, hvor hun underviser folk fra hele Europa som vil tilegne seg hennes Yoga Alliance-sertifiserte yogalærerutdannelse.

– Jeg valgte å starte min egen lærerutdannelse da jeg etter hvert ikke selv rakk å undervise alle som ønsket det. I dag er mer enn halvparten av de som vil lære barneyoga, profesjonelle terapeuter og lærere. Det forteller meg at stadig flere ser på yoga som en god måte å bidra til barns utvikling på. All forskning viser hvor effektivt yoga styrker barna både mentalt og fysisk. Barn som gjør yoga, har bedre koordinasjon og konsentrasjonsevne, og evnen til mer harmoniske relasjoner. For barn med ADHD og autisme er yoga og meditasjon et helt unikt terapeutisk hjelpemiddel, forteller Shakta, som tilbyr egne kurs for de som vil arbeide med det hun kaller «differently-abled children.»

– Disse barna har ikke en sterk opplevelse av seg selv, og de har også en svakere bevissthet om egen kropp og muskulatur. De har kanskje spesielle behov, som det heter, men det er mer presist å si at de har kommet til verden med spesielle intensjoner som vi alle kan lære av. Yoga roer ned nervesystemet og skaper fokus gjennom integreringen av de to hjernehalvdelene og en styrket forbindelsen mellom kropp og hode. Meditasjon og bevissthet om pust øker selvregulering og evnen til å hvile i seg selv. Totalt sett blir muligheten til å tilegne seg kunnskap radikalt bedre, sier hun.

 

Store sjeler i små kropper – et møte med barneyogaens mammaSang i bevegelse

«Radiant Child Yoga» arbeider med den grunnleggende vitalkraften som er sentral i kundalini-yoga, og med denne yogaformens mantraer og energetiske lydvibrasjoner kombinert med affirmasjoner og bevegelse.

– Vi holder ikke positurer på samme måte som i hatha-yoga, men jobber med kundalini-yogaens kombinasjon av bevegelse og mantraer. Jeg opplever at dette utgjør en perfekt match for barn og deres naturlige måte å bevege seg på. Barn tar med stor letthet til seg kundalini-yogaens dype undersøkelse av eget potensiale gjennom oppløftende sanger og positive bekreftelser, forteller barneyoga-guruen.

Rammen for Shakta Khalsas yogatimer er et kjærlighetsfylt rom hvor barna først og fremst kan ha det gøy.

– Det er avgjørende å møte barna der de er, og at de opplever yoga som moro. Men den underliggende motivasjonen er allikevel hvordan deres selvfølelse og fokus styrkes gjennom bevisstheten om seg selv fra innsiden og ut. Barna opplever velvære og glede, og oppdager hva de er laget av, mener Shakta.

For de aller minste følger timen ofte en historie hvor barna underveis imiterer møter med for eksempel brølende løver eller yndige sommerfugler. Fra 9-årsalderen introduseres mer konkrete verktøy som de kan oversette til sitt eget liv utenfor yogamatten. Mange øvelser er leker som barna gjør i fellesskap. Meditasjon starter tidlig gjennom enkle pusteøvelser som for eksempel å blåse på en vakker fjær som barna holder foran seg. Shakta forteller hvordan denne enkle meditasjonen ble veien til selvbeherskelse for en åtte år gammel gutt som stadig opplevde raserianfall og kastet ting rundt seg i klasserommet.

– Hver gang anfallene gjentok seg, tok han fjæren sin og begynte å blåse, og magisk nok hjalp det han til selv å roe seg ned hver gang. Slik ble hans selvfølelse også styrket gjennom evnen til å finne ro på egen hånd og ikke utelukkende identifisere seg med følelsene sine, sier hun.

 

Barn av VannmannenStore sjeler i små kropper – et møte med barneyogaens mamma

Barns integritet som selvstendige mennesker, og viktigheten av å lære dem å bli klar over sin egen «indre lærer,» var sentralt for kundalini-yogaens grunnlegger, Yogi Bhajan. Den indiske guruen beskrev barn blant annet som «full-fledged people with high potency antennae which record every vibration within their vicinity completely and very deeply.» Bhajan var opptatt av hvordan de som blir født i «the Aquarian age» reflekterer en høyere grad av opplysthet enn tidligere, og utgjør de voksnes beste mentorer. Men den nye tiden, som følge av en dyp evolusjon i den menneskelige bevisstheten, betyr også at de små må lære seg å navigere i en mer kompleks virkelighet enn før, med blant annet store miljømessige, teknologiske og sosiale utfordringer.

– Barn kommer til verden i dag med en ekstraordinær sensitivitet, men de er fortsatt små og trenger oss voksne for å minne dem på hvor unike de er. Yoga og meditasjon åpner opp et enestående rom som de små nærmest ber oss om, slik at de kan møte de store kravene den nye tiden stiller til dem, mener Shakta.

Avgjørende i «Radiant Child Yoga» er de voksnes vilje til kontinuerlig å arbeide med sitt eget potensiale, og den store gaven det er å kunne henvende seg til barn på deres sjelelige plan.

– Barn er som skinnende lys i verden. Jeg elsker deres friske, kloke og uskyldige perspektiv på livet. Å være i et rom med barn som leker og gjør yoga for å kunne fortsette å være lykkelige, forsterker i stor grad min egen spirituelle bevissthet. Det handler overhode ikke om å gjøre dem til perfekte, små yogis, men om å gi dem et verktøy som gjør at de alltid kan finne tilbake til sitt eget sentrum uansett hva som skjer rundt dem, sier barneyogaens mamma.

 

**

Om Shakta Khalsa

Amerikansk barneyoga-guru og montessori-lærer, og grunnlegger av den internasjonale yogalærerutdannelsen «Radiant Child Yoga.» Hun var elev av Yogi Bhajan som bragte kundalini-yoga til Vesten fra India i 1968, og er regnet blant de fremste kundalini-yogalærerne i verden. Forfatter av blant annet «Fly Like a Butterfly: Yoga for Children» «Yoga for Women» og «Kundalini Yoga.» Hun er mor til Ram Das (21), og er bosatt i Herndon, Virginia, sammen med ektemannen, Kartar.

Kommentarer

commentarer

Comments are closed.